Zwanger en ketodieet
Gezonde voeding Ketogeen dieet

Het ketodieet en zwangerschap?

We spraken eerder vol lof over het keto dieet. Het is een dieet dat momenteel erg populair is en waarmee je in korte tijd effect kunt behalen.

Het ketodieet is een zwaar dieet. Je beperkt de inname van het aantal koolhydraten tot een vast minimum per dag (20 gram) en mag daar niet overheen. In plaats daarvan eet je eiwitten en vooral vetten. Op die manier worden er in je lichaam ketonen aangemaakt. Deze ketonen dienen als nieuwe energie om verbrand te worden.

Dat moet wel, want het ontbreekt in je lichaam aan koolhydraten.

Maar als je zwanger bent, is het keto dieet geen goed idee. In dit artikel leggen we je uit waarom.

 

Ketogeen is zwaar

Het ketogeen dieet is een extreem zwaar dieet. Je lichaam gaat inwendig flink op de schop. Dat heeft veel gevolgen, onder andere voor je hormonen. Om die reden is het al niet handig om als zwangere vrouw een keto dieet te volgen.

Los van het feit dat je hormonen gaan veranderen, krijg je ook essentiële voedingsstoffen voor je ongeboren vrucht niet binnen. Je eet vooral vetten en bent voortdurend bezig om koolhydraten te beperken. Je kind heeft juist bepaalde koolhydraten wel nodig en bij lange na niet genoeg aan de maximale 20 gram die je per dag mag binnenkrijgen.

 

Koolhydraatarm dieet is al twijfelachtig

Er zijn vrouwen die een koolhydraatarm dieet volgen bij hun zwangerschap. Op zich hoeft dat niet verkeerd te zijn, maar je moet er dan ook heel goed op letten dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt voor je kindje.

Ook binnen het koolhydraatarm dieet verleg je de inname van je calorieën. In plaats van koolhydraten zal je bij een koolhydraatarm dieet vooral eiwitten eten (waar je bij een keto dieet vooral vetten eet). Die eiwitten hebben als voordeel dat ze niet opgeslagen kunnen worden als vet (energie), maar als nadeel dat ze niet alle bouwstoffen leveren die een lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Laat staan een lichaam waarin een kindje aan het groeien is.

Een koolhydraatarm dieet volgen zonder precies te weten wat dat inhoudt en wat dat met je lichaam doet is dan ook zeer twijfelachtig.

 

Wat dan wel?

Wat blijft er dan voor optie over als je beter geen keto dieet en ook geen koolhydraatarm dieet kunt volgen tijdens je zwangerschap?

Vraag je eerst af of het nodig is om af te gaan vallen. Is je zwangerschap daar het juiste moment voor? Na je zwangerschap kun je ook beginnen, zodra je hersteld bent, maar je zal geen schade aan je kindje toe kunnen brengen.

Wil je echt nu gaan afvallen, bijvoorbeeld omdat je dusdanig overgewicht hebt dat het ook niet gezond is voor je baby? Dan is het altijd aan te bevelen om in gesprek te gaan met je huisarts. Deze kan je doorverwijzen naar een diëtiste. De diëtist kan je helpen aan een gezonde levensstijl, bijvoorbeeld door een weekmenu voor je samen te stellen. In dat weekmenu zal dan een overzicht staan van wat je mag eten tijdens je zwangerschap, zonder dat jij of je kindje iets tekort komt.

 

Maak een plan voor na je zwangerschap

Maar mocht het allemaal niet zo’n haast hebben, dan is het advies toch echt om nu van je zwangerschap te genieten en het afvallen op te sparen voor later. Wil je toch het gevoel hebben dat je er nu al aan bezig bent? Maak dan alvast een overzicht van gezonde recepten en gerechten, die je eventueel in een weekmenu op kan nemen. Op die manier ben je al wel bewust aan het worden van het feit dat je af gaat vallen, maar hoef je nog niet daadwerkelijk iets te ondernemen. En vergeet vooral niet van je zwangerschap te genieten.

Continue Reading
Ketogeen dieet Koolhydraatarm

Het ketogeen dieet spreekt vetmassa direct aan

Het ketodieet, wat houdt dat nu precies in? En wat mag je niet en wel eten bij een dergelijk dieet? In dit artikel geven we je het antwoord op al die vragen. Zo kom jij erachter of het keto dieet iets voor jou kan betekenen.

 

Het keto dieet

Het keto dieet, de afkorting van ketogeen dieet, is een dieet waarbij je geen koolhydraten mag eten, maar wel eiwitten, groenten en vetten. Het doel is dat je lichaam dan stopt met het verbranden van koolhydraten en eiwitten, maar start aan het verbranden van je vetreserves. Daardoor val je af.

Volgens van het keto dieet beschouwen het vaak als een extremere, strengere vorm van het koolhydraatarme dieet (waarbij je vooral let op het minderen met enkelvoudige koolhydraten).

 

Ketose

Het doel van het ketogeen dieet is om in ketose te raken. Ketose maakt deel uit van je metabolisme (lees: stofwisseling). Wanneer je in ketose bent, zijn de koolhydraten en eiwitten op. Je lichaam wordt dus gedwongen om een beroep te doen op je eerder opgeslagen vetmassa om aan energie te komen!

In eerste instantie zal het jongste vet – dat je net hebt binnen gekregen door je voeding – worden verbruikt, maar al vrij snel zal het eerder opgehoopte oude vet worden aangeboord om te verbranden. Het gevolg is dat je vet verbrand, verliest en dus afvalt.

 

Wist je dat het principe van ketose veel voorkomt bij diabetici en zwangere vrouwen? Het is dan vaak niet de bedoeling dat ze afvallen of in ketose raken, maar gebeurt toch vanwege hun dieet.

 

Werkt het?

De belangrijkste vraag is natuurlijk of het dieet op deze manier echt werkt. Het antwoord is: ja. Gebruikers van het ketogeen dieet geven aan dat het ketodieet goed werkt en hen optimaal helpt om hun streefgewicht te bereiken.

De weg er naar toe kan echter wel verschillend zijn. Er zijn gebruikers die klagen over bijverschijnselen, zoals:

  • een stinkende adem
  • behoorlijke hoofdpijn
  • overmatig transpireren

Het kan zijn dat de “koolhydraatarme griep” hier een rol bij speelt. Die doet zich namelijk voor als het lichaam “af moet kicken” van overmatige suikers.

 

Verboden tijdens het ketogeen dieet

Als je een ketogeen dieet volgt, mag je – net als bij een koolhydraatarm dieet – geen  brood, aardappelen, ontbijtgranen, pasta en aardappelen. Ook rijst is uit den bozen. Naast deze typische producten mag je ook geen fruit eten. Dat is anders dan bij een koolhydraatarm dieet.

De lijst is echter nog niet klaar, want ook veel groenten mag je absoluut niet nuttigen: linzen, maïs, knolselderij, zoete aardappel, doperwten, artisjokken, rode bieten, spruiten, kidney bonen, pompoen, wortels, sugar snaps, witte bonan en sojabonen.

 

Wat mag je wel eten bij het ketose dieet?

Om kort te gaan mag je drie zaken wel eten bij een keto dieet: eiwit- en vetrijke producten (let er wel op dat het om goede vetten gaat!) en groenten (die niet op de verboden lijst staan).

Het onderscheid in wat je wel en niet mag eten wordt gebaseerd op de zetmelen in de producten. Hoe meer zetmelen erin zitten, hoe makkelijker je er dikker van wordt. De producten die je dus mag eten bevatten weinig zetmelen. Hieronder een praktische lijst van wat je wél mag eten tijdens het keto dieet:

  • Broccoli
  • Asperges
  • Vlees
  • Spinazie
  • Sla
  • Komkommer
  • Paprika
  • Vis, zoals zalm, haring en paling
  • Eieren
  • Olijfolie
  • Avocado
  • Noten, zoals amandelen, hazelnoten, macadamia noten, pinda’s (ongezouten) en walnoten

 

Dat wordt lastig koken…

Een vrij beperkte lijst van wat je wel mag eten tijdens het keto dieet. Gelukkig is het bij de meeste mensen maar van korte duur, want de kilo’s vliegen er in enkele weken al vanaf. Je kunt naar verloop van tijd makkelijk weer terug stappen naar een koolhydraatarm dieet, waarbij je meer mag eten.

Toch is het mogelijk om ketoproof te koken. Er zijn langzaamaan steeds meer kookboeken op de markt die het ketogeen dieet vorm geven, zoals De Keto Revolutie van gezondheidsgoeroe Mitchell van Duuren. Hier haal je genoeg recepten en weekmenu’s uit om het keto dieet op de juiste manier te volgen.

 

Conclusie

De enige manier om met overtollig vet af te rekenen is door het direct aan te spreken. Dat is wat een ketogeen dieet doet door de toevoer van koolhydraten stop te zetten en het lichaam te dwingen vetmassa aan te gaan boren. Wanneer je echt helemaal klaar bent met je huidige gewicht en bereid bent te investeren in jezelf, raden we je het ketogeen dieet zeker aan.

Continue Reading
Sport en bewegen

Buikspieroefeningen

Denk je bij buikspieroefeningen meteen pfff, daar heb ik geen zin in!

Dan raad ik je aan om toch even door te lezen, want het is helemaal geen grote moeite om een paar keer per week wat oefeningen te doen.

Het heeft namelijk een heel positief effect op de vorm en conditie van je lichaam en door de opbouw van spieren kun je behoorlijk wat kilootjes vet verbranden.

 

Voordelen van buikspieroefeningen

  • Het brengt je lichaam in model; vaak wordt er gezegd dat je door je buikspieren te trainen je buikvet kunt verbranden. Dat is helaas niet waar. Maar als je spieren meer getraind zijn en dus sterker, is je buik meer in model. Bovendien ga je automatisch rechterop lopen en wordt je soepeler, wat je figuur ook ten goede komt.
  • Vermindert rugpijn. Dat zal je misschien verassen, maar als je slappe buikspieren hebt, ga je veel opvangen met je rugspieren, waardoor je rug vaak oververmoeid is en pijn doet, of zelfs overbelast kan raken. Heb je dus rugpijn? Ga buikspieroefeningen doen!
  • Snel resultaat. Het leuke van buikspieroefeningen is dat je heel snel al resultaat merkt. Al na een paar dagen merk je dat de oefeningen je makkelijker afgaan en na een week kun je echt het verschil aan je buik zien!

 

Nadelen van buikspieroefeningen

  • Die zijn er eigenlijk niet, behalve dan dat je het misschien niet zo leuk vindt.

 

Hoe pak je het aan?

Er zijn diverse manieren om je buikspieren te trainen; sit-ups, met de kettlebel, pilates enzovoorts enzovoorts. Kijk eens een beetje rond op internet om uit te vinden welke methode je het meest aanspreekt. Je kunt daarbij ook eens op You Tube kijken; er zijn diverse gratis filmpjes die je laten zien hoe je op een goede en effectieve manier je buik kunt trainen.

Als je een methode hebt gekozen, kun je het beste voor jezelf een weekschemaatje maken waarin je met jezelf afspreekt wanneer je de oefeningen gaat doen. Als je begint met je buik te trainen, kun je het het beste rustig aanpakken. Begin met oefeningen voor beginners en gun je spieren na een dag waarop je getraind hebt, een dagje rust.

Een beginnersschema met buikspieroefeningen zou er zo uit kunnen zien:

Maandag, woensdag, vrijdag en zondag 2 keer 10 minuten beginnersoefeningen, bijvoorbeeld ’s-ochtends voor je gaat werken en ’s-avonds voor je gaat slapen. Je kunt ook 1 keer 20 minuten doen, maar neem dan wel 5 of 10 minuten pauze tussendoor. De tweede week doe je dan dindsag, donderdag en zaterdag ook 2 keer 10 minuten, maar iets zwaardere oefeningen, of dezelfde oefeningen, maar dan 2 keer 15 minuten.

Zo kun je steeds de buikspieroefeningen lat iets hoger leggen!

Continue Reading
Nieuws

De Snapback Cap

Waarschijnlijk kent iedereen het soort pet inmiddels wel, de snapback caps. Deze petten zijn net wat anders dan de normale petten die je veel ziet, toch worden ze wel veel gedragen. Maar waar komt de term snapback dan vandaan? Hetgeen wat de naam snapback heeft gemaakt is het geluid wat de pet maakt wanneer je deze verstelt. Je kunt de maat van de pet verstellen aan de achterkant. Het geluid wat de pet maakt wanneer je deze verstelt is dus “snap!”. De pet is eigenlijk een soort baseball cap die ook vaak bij sport wordt gedragen. De pet is daarom ook altijd wel te verkrijgen met het logo van jouw favoriete sport team erop. Naast dat het vaak in de sport wordt gedragen is het ook een mode object geworden. De pet is vooral in de hip hop scene erg groot geworden. De hip hop scene heeft de pet eigenlijk mainstream gemaakt.

 

Wanneer je op zoek bent naar een mooie snapback cap is het aan te raden eens een kijkje te nemen op de website snapbacks.nl. Op deze website vind je een heel ruim aanbod van allemaal verschillende soorten petten. Je kunt er een trucker cap kopen of gewoon een mooie snapback. Wat de snapback kenmerkt ten opzichte van bijvoorbeeld de trucker cap is dat de snapback een rechte voorkant heeft waar de trucker cap een gebogen voorkant heeft. Ook wordt de snapback vaak gekenmerkt door het logo van een Amerikaans sport team. De pet wordt dan ook door veel verschillende soorten en types mensen gedragen. Het is dus niet zo dat de caps alleen maar door aanhangers van de verschillende sport teams worden gedragen. De hip hop scene heeft het dragen van de pet overgenomen en vanuit daar is eigenlijk iedereen ter wereld ze gaan dragen. Naast een functioneel object is het dus ook zeker een mode object geworden die snapback.

Continue Reading